How to Join
the Fashion Spot / Supporting Cast / Femmes
FAQ Calendar Search Today's Posts Mark Forums Read Rules Links Mobile How to Join
Reply

Thread Tools Display Modes
28-01-2016
  1
V.I.P.

Mea Culpa's Avatar

Tirill Ellingsen
Scouted by Karen Lee whilst on holiday in New York...

Height : 184
Bust : 83
Waist : 63
Hips : 92
Size : 34-36
Shoes : 40
Hair : Brown
Eyes : Blue/Green
Agencies : Karen Lee Group (MA) | Team Models (Oslo)
Instagram : @tirillel

teammodels.no

28-01-2016
  2
V.I.P.

Mea Culpa's Avatar

teammodels.no

Tirill (15) pleide å skamme seg over høyden sin. Nå kan hun havne i selskap med disse supermodellene
Av MARIA L. DITLEFSEN | AN UNG
Publisert:27. april 2015, kl. 21:12

Tirill Ellingsen fra Bodø var på jentetur i New York med moren sin i begynnelsen av påskeferien da hun ble stoppet av modellspeideren Karen Lee midt i Central Park.
- Hun så på meg og tok av solbrillene
- Jeg gikk i Central Park, og plutselig så jeg en dame som så skikkelig på meg, tok av seg solbrillene og stirret skikkelig når jeg gikk. Så kom hun bort til meg og spurte om jeg var modell. Jeg sa nei, og så spurte hun om jeg kunne tenke meg en jobb innenfor yrket, forteller Tirill, som til daglig er tiendeklassing ved Saltvern skole.

Dette var helt på slutten av New York-turen, og hun fortalte modellspeideren at de bare skulle være i byen én dag til.
- Hun spurte om vi kunne komme dagen etter klokken ni for å få snakket litt, sier Ellingsen.
Ble sendt til et byrå med én gang
Da Tirill og moren møtte Karen Lee igjen dagen etter snakket de litt om forskjellige typer modeller, og om hvordan modellyrket er generelt.
- Hun så på meg og sa jeg måtte ta av sminken. Vi tok noen bilder, og så sa hun at siden vi hadde så dårlig tid skulle hun sende meg til et byrå med en eneste gang. Hun sendte bildene til ”Elite”, som sa at de kunne møte meg samme dag.
Elite Models er et verdenskjent modellbyrå som ble grunnlagt i Paris i 1972. Byrået har representert og representerer mange av de siste tiårenes storheter innen modellverdenen. Både Linda Evangelista, Andie MacDowell, Gisele Bündchen, Naomi Campbell og Heidi Klum har vært tilknyttet Elite.
- Skjedde veldig fort
Hos Elite Models spurte de blant annet Tirill om hobbyer, kroppsmål og høyde, og snakket om hva som kunne skje i fremtiden. De tok noen bilder av 15-åringen, og sa de skulle ta kontakt etter en stund når de hadde fått sett igjennom bildene.
- Alt skjedde veldig fort, ler Ellingsen.
- Jeg har aldri sett på meg selv som ”modellpen”
Tirill har egentlig ikke tenkt at modellyrket kunne vært noe for henne, annet enn at høyden hennes ville passet til det.
- Jeg har alltid vært høy og skammet meg over det, men når man er modell er man med flere som er høye, så jeg har jo tenkt på det. Men det er ikke sånn at jeg har gått og tenkt at ”Når jeg blir stor skal jeg bli modell”.
Gode tilbakemeldinger
Modellbyrået var for det meste fornøyd med Ellingsen, og mente hun hadde gode mål, fine ansiktsproporsjoner og bra høyde.
Videre sa de at hun var nødt til å være nøye med å spise sunt og mye fisk.
- Alt ble snudd litt opp ned fra hva jeg var vant med. Allikevel var det jo noe jeg skjønte ville komme. Man ser jo hvordan modellene ser ut.
Sender inn bilder til New York
Forrige uke var Tirill i studio og tok bilder som hun skal sende til ”modellmamma” Karen Lee.
Det eneste hun pirket på var at hun hadde litt for store lår, og burde gå ned to kilo.
- Det er egentlig litt imot det jeg står for. Jeg har trent meg opp til å få større muskler i tre måneder, men så fikk jeg beskjed om at jeg måtte slutte å trene vekter og heller trene kondisjon.
Bildene de tok kan hun bruke for å få oppdrag hos forskjellige modellbyråer i fremtiden.
Glade på Tirills vegne
Pappa Vidar Jensen og mamma Anniken Ellingsen sier til AN Ung at de er glade på datterens vegne.
- Det er en unik mulighet i en meget så tøff bransje, men vi er litt skeptiske på hva modellverdenen har å by på. Hun er tøff som vil prøve seg, sier Jensen og Ellingsen.
Tirills foreldre er tydelige på at skolen kommer først, men sier at de støtter datteren og vil hjelpe henne når hun møter på motgang. Modellbransjen kan være tøff og det er de klare over.
- Den som intet våger, intet vinner. Hvis dette er det hun vil, skal vi ta reisen sammen. Vi synes jo at jenta vår er nydelig som hun er, men det er en del av bransjen dessverre, sier foreldrene om kroppsfokuset i moteverdenen.
Strengt levesett
Eivor Øvrebø er manager i Team Models, et av Norges ledende modellbyråer. Hun mener Tirill er en spennende jente.
- 15 år er ungt, men de utenlandske byråene saumfarer Facebook og Instagram, og de har ”scouter” som er ute i gatene i storbyer hvor alle nasjonaliteter drar på ferie, sier Øvrebø til AN Ung.
Hun forteller at det er en lang vei fram til å eventuelt kunne bli modell på heltid, og at det er ganske strenge krav til kroppsmål.
- Den infoen Tirill har fått er altså helt etter oppskriften, sier Øvrebø.
Kan bli invitert til New York
Videre forteller Øvrebø at de fleste utenlandske modellbyråer ikke forstår hvor viktig det er i Norge å fullføre videregående.
- De mener ALLE som får tilbudet om å bli modell mer eller mindre slipper alt de har i hendene og er klare til å kaste seg ut i det. Først skal man gjøre en del fototester for å få jobb, og når man får jobb er de fleste oppdragene på dagtid og i skoletiden.
Manageren tror det er en stor mulighet for at Tirill kan bli invitert til New York i sommer for å få bli kjent med de som jobber i byrået og prøve hvordan der er å bli fotografert der. Hvis hun er heldig, kan det hende hun får en jobb eller to. Karen Lee har også mulighet til å sende Tirill til andre byråer som Elite NY jobber med, i byer som London, Milano og Paris.
Mange har slått igjennom internasjonalt
- Det er mange norske jenter som har slått igjennom internasjonalt, men de fleste hopper av når de nærmer seg 26-28 år. Da vil de hjem for å studere, sier Øvrebø.
Hun mener modellbransjen er beintøff, man reiser mye og man kan ikke avlyse et oppdrag med mindre man er veldig syk. Det er jo tross alt et helt team av blant fotografer, stylister, makeupartister som også møter opp til jobb.
Men selv om bransjen er tøff, har den helt klart mange positive sider også.
- Man får reise mye, oppleve nye kulturer og språk, og ikke minst tjene gode penger som kommer godt med når man skal studere, sier Øvrebø.
Modellmanageren mener at så lenge Tirill beholder beina godt plantet på bakken, har hun en god mulighet til å lykkes i bransjen.
- Tvi tvi til Tirill! avslutter Øvrebø med.
AN på Facebook

Last edited by Mea Culpa; 28-01-2016 at 03:55 PM.
  Reply With Quote
Reply
Previous Thread | Next Thread »

Tags
ellingsen, tirill
Thread Tools
Display Modes

Posting Rules