Share with us... Your Best & Worst Collections of Haute Couture S/S 2025
Hedvig Palm | The Top Models of Fall 2015
HEDVIG PALM
Nationality | Swedish
Number of shows walked | 56
About | Shortly after being discovered in 2010 at a local restaurant in her native Sweden, Hedvig found herself cast in Valentino’s January Couture show. Next came Prada’s lookbook and a slew of runway appearances, including Alexander Wang, Calvin Klein, Chanel, Prada, Louis Vuitton, Jil Sander, and Celine, to name a few. Steven Meisel cast her in Louis Vuitton’s Fall 2012 campaign and since then she has appeared in numbers of editorial and campaigns, including the recent Valentino’s Spring 2015 campaign. She closed four shows this season and we hope she gets some rest and plenty of ad campaigns before taking on the next round of shows.
Hedvig Palm frontar Valentinos S/S 2015-kampanj och stängde Jil Sander i Milano. Bon har pratat med modellen som gick flest visningar under modeveckorna.
Berätta, vem är Hedvig Palm?
– Jag är en tjej från Stockholm som reser runt i världen och jobbar som modell, samtidigt som jag läser filosofi.
Hur blev du upptäckt?
– Jag blev upptäckt på stan i Stockholm ett par gånger men jag tackade ja efter att jag blev tillfrågad på en restaurang.
Mitt under modeveckorna fyllde du 20 år – hur firade du det?
– Min 20-årsdag var mitt under Fashion Week i Milano, så jag hade visningar hela dagen. På kvällen hade jag i alla fall tid för en god och trevlig middag med två andra svenska modeller, och sovmorgon dagen efter.
Vilken stad har haft den bästa modeveckan?
– Min favoritmodestad är Paris. Fullt med fina visningar. Man var ganska trött efter New York, London och Milano, men fick ny energi i Paris där det var varmt och vår i luften, och inte så långt hemifrån.
Vilka visningar gick du?
– Några av höjdpunkterna var Prada, Gucci, Lanvin, Jil Sander, Proenza Schouler, Balenciaga och Alexander McQueen.
Du stängde Jil Sander-visningen, hur var det?
– Jag har gått för Jil Sander många gånger men aldrig öppnat eller stängt visningen, det var förstås kul att få stänga. Dessutom är Jil Sander en riktig favorit, jag skulle gärna ha på mig allt de designar!
Hur var stämningen på Gucci-visningen när Alessandro Michele har tagit över?
– Jag gillar det ”nya” Gucci med Alessandro Michele som chefsdesigner. Senaste kollektionen kändes yngre och fräschare men det är fortfarande Gucci.
Du frontar Valentino S/S 2015-kampanj.
– Att plåta vårens Valentino-kampanj var verkligen en upplevelse och utmaning. Vi var i Toscana i början av november och det var så vackert men väldigt kallt! För att hinna med alla bilder började vi vid fyratiden varje morgon och åkte runt i buss mellan olika stränder.
Vilket är ditt favoritmärke?
– Jag har många favoritmärken men om jag ska säga ett blir det nog Prada. Stylisten Olivier Rizzo är så duktig på att leka med färger och väljer färgkombinationer som egentligen inte matchar men som ändå blir klockrena.
Det sjukaste du har gjort?
– Svårt att säga vad det sjukaste jag har gjort är. Men jag gjorde ett jobb för ett märke där alla i teamet tyckte kläderna var jättefula och verkligen skrattade åt dem. Men hela scenografin och ljussättningen gjorde ändå att det såg riktigt lyxigt ut i slutändan.
Vad drömmer du om?
– Det finns så mycket olika saker jag kan tänka mig att göra i framtiden, vi får se var jag hamnar. Jag tänkte jobba som modell ett år till, men sedan är det nog dags att plugga något på riktigt.
After walking an Autumn/Winter 2015 show in London, model Hedvig Palm was seen on the street wearing a casual outfit. She paired a black double breasted coat with blue bootleg jeans, a stripe shirt, a plaid scarf and black ankle boots. Adding a brown leather shoulder bag, Hedvig looked gorgeous with no makeup and her hair tied back following the show.
Die erfolgreichsten Models der Runway-Saison Herbst/Winter 2015/16
Vier Wochen und über 350 Modenschauen später steht sie fest, die Rangliste der erfolgreichsten Models der vergangenen Runway-Saison für Herbst/Winter 2015/16. Models.com listet Saison für Saison die Rankings unter Berücksichtigung der einflussreichsten Designer und Modehäuser sowie der exklusiven Model-Bookings. Denn, wird ein Model exklusiv für eine bestimmte Fashion Show gebucht, darf sie bei dieser Fashion Week für keinen anderen Designer mehr laufen. 71 Shows zählen aktuell zu den sogenannten „Relevant Shows“, beispielsweise Alexander Wang, Louis Vuitton, Balmain, Prada, Gucci oder Saint Laurent, deren Castings oftmals als Sprungbrett für Topmodel-Karrieren gehandelt werden. Die 25 erfolgreichsten Models und ihre schönsten Fotos sehen Sie in unserer Bildergalerie
TOPMODELLEN BIJ DSQUARED2. ALL THE BEAUTIFUL GIRLS
De catwalk show van Dsquared2 is een happening en je vindt er de topmodellen van het moment. Ook dit keer was de cast weer klasse.
Caroline Trentini (hierboven), Jessica Stam, Izabel Goulart (de vrouw met de stalen buikspieren)... Fashion fans zullen deze namen ongetwijfeld kennen. Om het nog niet te hebben over (onze Nederlandse) Daphne Groeneveld en Romee Strijd! Bij Dsquared2 troffen we al deze topvrouwen bij elkaar aan.
Maar er waren ook interessante nieuwe gezichten: Aya Jones, Alexandra Elizabeth... Bekijk de fotogallerie maar eens en je weet precies wat we bedoelen!
Hedvig Palm | Flair April 2015
There is a moment in Stanley Kubrick’s Full Metal Jacket (1987) when Private Joker as played by Ed Begley, Jr. is addressed by his commanding officer for wearing a peace sign on his fatigues. Pressed about its meaning, Joker responds that he was merely trying to suggest something about the duality of man. Needless to say Joker’s superior was less than impressed, but the scene illustrates the explosive nature of juxtaposing symbols of peace with implements of war. A similar tension tension plays out to different and profoundly beautiful ends in the latest cover of Flair featuring Hedvig Palm photographed by Jeff Bark. In the cover photo Hedvig wears Dior and clutches closely a pair of long stemmed white flowers whilst wearing a M1 helmet painted with daisies. The corresponding Spring 2015 collections cover story continues with this vaguely Summer of ’68 theme with echoes of peace, love, and protest placards. Beautifully gritty, this story trades equally in perfume and teargas, thereby showcasing the range and depth of its cover star Hedvig. “Don’t you love your country,” barks the colonel. “Then how about getting with the program? Why don’t you jump on the team and come on in for the big win?” Yes, sir!
Credits include: Publication, Flair N°16 April 2015; Title, “Fashion 1”; Photography, Jeff Bark; Styling, Tony Irvine; Hair, Shingo at The Wall Group; Makeup, Lisa Houghton at Tim Howard Management; Manicure, Geraldine Holford at The Wall Group; Styling assistance, Susan Walsh, Chiara Spennato.