An interview for....anyone who understand the language this is in.
www.fashionchannel21.com
Oktober 2004 -2005
Marie - Claire
op de sofa
Anouck Lepère
Een gesprek met het Antwerpse topmodel over haar werk, haar thuis-gevoel en haar favoriete adresjes in de metropool.
Haar telefoonnummer in New York bemachtigen is geen sinecure en als we het eindelijk in handen hebben, blijkt Anouck Lepère zowaar in ons eigenste Antwerpen te vertoeven. Vele telefoontjes later, krijgen we het model dan toch aan de lijn. Een interview over Antwerpen? Daar heeft ze wel oren naar.
“Ik woon al vier jaar in New York en dat voelt ondertussen aan als een tweede thuis, maar ook Antwerpen blijf ik als mijn thuishaven beschouwen. Ik heb er aanvankelijk voor gekozen om in New York te gaan wonen omdat dat de meest praktische oplossing was voor mijn modellenwerk, maar als ik er te lang ben, begin ik Antwerpen toch echt te missen. Ik probeer heel regelmatig terug te komen en vind het heerlijk om te pendelen tussen de twee steden. Soms ben ik maar een dag of twee in België, maar zelfs die blitzbezoekjes doen me veel plezier.”
Het beste van twee werelden
“Antwerpen betekent voor mij goed eten, leuke feestjes, mode, muziek en terrasjes. Ik hou van de creativiteit en van de kritische geest die er leeft, maar schaam me voor de racistische reputatie die Antwerpen heeft opgebouwd. De verschillen met een stad als New York zijn echt heel boeiend. Ik kan de goede elementen uit beide werelden in me opnemen. Ze vullen elkaar aan. Aan het begin van mijn carrière als model bekeek ik alles heel kritisch, als een rasechte Antwerpse. Niks fout mee overigens, maar gaandeweg leerde ik een positieve attitude aan te nemen, wat dan weer eerder Amerikaans is. Ik denk dat de ideale situatie een evenwicht tussen die twee is. Doordat ik niet meer zo extreem kritisch ben, kan ik nu ook veel meer van mijn werk genieten dan in die eerste maanden. Omdat ik het meeste ondertussen wel gezien heb, ben ik veel rustiger geworden. Mijn job kan me nog altijd verrassen en ik vind hem interessanter met de dag.”
Vertrouwen
“Mijn geheim om het in dit wereldje vol te houden? Eerst en vooral openstaan voor alles en een rotsvast vertrouwen hebben in jezelf. Klagen helpt je niet vooruit, maar wel moet je ervoor zorgen dat je in de juiste situaties op het juiste moment je mond opentrekt. En flexibel zijn is uiteraard ook een vereiste. In het leven dat ik nu leid, is er immers niet zoiets als een doorsnee dag. Op sommige dagen zit ik om negen uur in de studio voor een shoot, op andere dagen zit ik op het vliegtuig naar een verre locatie en tussendoor ben ik ook nog steeds bezig met het ontwerpen van juwelen. Heel veelzijdig, maar daar hou ik wel van.”
De favoriete adresjes van Anouck Lepère
Een glaasje drinken “Toffe cafeetjes in overvloed!”
> Bar Tabac, Waalse Kaai 43 - tel.: 03/238 19 37
> Sips, Gillisplaats 8 - tel.: 03/257 39 59
> Berlin, Kleine Markt 1-3 - tel.: 03/227 11 01
Mode “Dat modefreaks in Ant-werpen hun hartje kunnen ophalen is geen nieuws. Ik ben een fan van de Belgische ontwerpers.“
> Louis, Lombardenvest 2-4 - tel.: 03/232 98 72
> Coccodrillo,Schuttershof-straat 9 a/b - tel.: 03/233 20 93
> Elsa, Nationalestraat 147 - tel.: 03/226 84 54
> Veronique Branquinho Nationalestraat 73 - 03/233 66 16
> Walter, Sint Antoniusstraat 12 - tel.: 03/213 26 44
Kapper “Als ik in Antwerpen ben, laat ik mijn haar doen bij Leo.”
Haarmode Leo, Nationalestraat 77 - tel.: 03/233 23 26