Northern Star
French Chic
- Reaction score
- 209
![:winkiss: :winkiss: :winkiss:](/styles/default/xenforo/smilies/winkiss.gif)
![:heart: :heart: :heart:](/styles/default/xenforo/smilies/heart.gif)
Mona looks gorgeous and I love her hair, her eyes and of course the stunning Versace dress.
![:D :D :D](/styles/default/xenforo/smilies/biggrin2.gif)
Thanks shely
![:flower: :flower: :flower:](/styles/default/xenforo/smilies/flowers.gif)
source: http://di.se/Nyheter/?page=/Avdelningar/Artikel.aspx?O=RSS&ArticleId=2009%5C04%5C25%5C334760"Anledningen till att jag över huvud taget började jobba som modell var att jag ville tjäna ihop tillräckligt för att köpa en hästgård. Den ekonomin hade jag inte tidigare", säger Mona Johannesson.
Det är en av årets första riktiga vårdagar och solen lyser från en klarblå himmel.
Stoet Venus följer snällt med när Mona Johannesson hämtar henne för gemensam foto grafering. Venus är sju år, halvblod och med de rätta generna hos en hopphäst. Sedan ett år är hennes hem det nybyggda stallet på Fägerstad prostgård. Mona Johannessons bolag köpte henne för 350.000 kronor, och Venus är en del i en målmedveten satsning av sin unga ägare.
"Mitt huvudintresse är avel av halvblod. Jag ska bygga en bas med bra avelsmaterial och skapa en god kundkrets.
På det följer utbildning och försäljning."
Vid sidan av modelluppdragen är hästarna Mona Johannessons arbete. Hennes bolag äger i dag tio hästar som går på de egna markerna.
Det var i augusti 2006 som hon och mamma Pia Hedberg köpte Fäger stad prostgård några mil utanför Växjö.
"Jag hade jobbat så pass mycket och hade en så stor budget att jag kände att jag hade råd att köpa en gård. Först letade vi i Jönköpingstrakten, men hittade ingenting. Sedan var vi inne på västkusten. Till sl*t hittade vi den här gården som mina morföräldrar tipsade om", säger Mona Johannesson, som då var 18 år och bosatt på Manhattan i New York.
Fägerstad prostgård ligger i en liten by, inbäddad i ett typiskt småländskt landskap med skog och små insprängda åkrar. Mangården är röd med vita knutar. Den gamla huvudbyggnaden finns inte kvar. Ursprungligen var gården 890 hektar stor. I dag omfattar ägorna 30 hektar, fördelat på 20 hektar åker och bete, resten skog.
"Det var lite av en slump att vi hamnade här nere och att det blev 30 hektar. Från början tänkte vi att vi behöver max fem hektar, men sedan vidgar man sina vyer."
Gården hade tidigare varit ute till försäljning, men då brann stallet natten till visningsdagen.
Mona Johannesson och hennes mamma kontaktade mäklaren och fick köpa i befintlig skick. Priset blev drygt 2 miljoner kronor, mot tidigare utgångspris på 2,6 Mkr.
Under de två och halvt år som gått har Mona Johannessons bolag lagt in 7 Mkr i allt som behövs för att bygga ett stuteri. Det nya stallet kostade till exempel 2,5 Mkr.
"Jag har investerat väldigt mycket i stall, ridhus och hästar. För att inte tala om hästmat, det är dyrt", säger hon och skrattar.
"Det är massiva pengar. Jag mår nästan dåligt av att höra siffrorna, men det höjer värdet på gården och eftersom det är det här jag vill hålla på med känns det rätt. Pengarna är välinvesterade."
Miljonerna kommer från hårt arbete för världens stora modehus. Mona Johannesson var 14 när hon upptäcktes av en modellagent på Göteborg Horse Show. I dag, drygt sju år senare, är hon ett känt namn i modevärlden och kan slå mynt av sin skönhet.
Hon har varit på omslaget till Vogue och är omskriven i en rad andra modetidningar.
Hemma i Sverige har H&M, Filippa K och Acne anlitat henne.
"Nu har jag gått över till att jobba med reklam och kataloger, för det är mer pengar i det. Tidigare gjorde jag mycket high fashion för de stora modehusen – Chanel, D&G, Hugo Boss, Valentino, Tommy Hilfiger. Jag gick visningar och jobbade för de flesta, men i dag är jag mer inriktad på kataloger, hårprodukter och parfym."
En stor kund är amerikanska J Crew, där Michelle Obama handlar sina kläder.
Mona Johannesson drar in mer pengar på ett år än flertalet börsdirektörer. Hennes bolag Mona J AB omsatte 5,6 Mkr 2007 och ungefär lika mycket i fjol. Hon håller med om att det är mycket pengar.
"Jo, men de går direkt in i företaget. Jag tar inte ut mer i lön än att jag bara betalar kommunalskatt. Jag plockar inte ut något extra, ingen bonus för mig", säger Mona Johannesson, märkbart road.
Numera är alltså Fägerstad hemma, men få i Mona Johannessons ålder har samma erfarenhet av att leva och arbeta i olika världsstäder.
Förutom hundratals nätter på hotell har hon hyrt lägenhet eller rum i London, New York, Milano och Paris. Och fått klara sig på egen hand.
"Man är aldrig så ensam som när man bor i en storstad och inte känner någon. Även om du har miljontals människor omkring dig är du mer ensam än på landet med tio grannar. Här hejar alla på varandra och frågar hur det är."
"Just den biten saknar jag när jag är i väg. Jag har jättekul när jag jobbar som modell, men det kan bli så ytligt. Jag är en vanlig lantistjej och inte uppvuxen med ett överflöd av pengar. Jag har svårt att acceptera att man skvätter pengar hur som helst, att ’nu går vi på restaurang och betalar 3.000 för en trerätters’. För mig har det varit lite konstigt. Jag är inte uppfostrad med den lyxen utan trivs bättre med husmanskosten som mormor lagar. Det är tur att mormor finns."
Och mormor Yvonne bor med morfar Leif praktiskt taget nästgårds, en mil bort i Ingelstad.
Det senaste projektet på Fägerstad är ridhuset på 1.300 kvadratmeter för 3,5 Mkr som stod klart förra sommaren.
Underlaget är en blandning av sand från Vättern och fiber från Holland. När Mona Johannesson leder in Venus i mitten av ridhuset blir hästen som förbytt och springer runt, runt henne.
Som toppmodell måste Mona Johannesson vara beredd att packa väskan med en dags varsel. Kastrup och världen ligger bara några timmar bort med tåg från Växjö.
"Det senaste året blev det mer än hundra resdagar. Juni och juli är jätteintensiva månader, sedan går hela modevärlden på semester i augusti. Samma sak före jul. Då hinner jag knappt hem mellan jobben. Det blir att man hejar på vakterna på Kastrup, för att de känner igen en."