from anywho.dk:
DIY: DRAPED DRESS
I går skulle jeg til min søsters konfirmation og havde ikke rigtigt noget at tage på – derfor var det heldigt, at jeg et par dage forinden havde købt 3 meter stof hos Stof2000. Jeg prøvede at drapere stoffet rundt om en gine uden rigtigt at vide hvad jeg ville og endte kort tid efter op med kjolen ovenfor. Den er meget simpel at lave og kræver kun omkring en times tid…
Yesterday was my sister’s confirmation and I really didn’t know what to wear – luckily I’d just bought 3 meters of fabric a few days earlier. I tried to randomly drape the fabric on my dress form without really knowing what I wanted to end up with, and it turned out like this. It’s really simple to make and only takes about an hour…
Du skal bruge 3 meter stof (evt. viscose/jersey), nåle, en symaskine, en stofsaks og en gine (eller en tålmodig veninde).
1. Læg det 3 m lange stof skråt over ginen og sæt stoffet fast på ginen med nåle ved skulderen.
2. Hiv den anden ende af stoffet rundt om ginen og op på modsatte skulder, så stoffet krydser hinanden foran og sæt stoffet fast ved skulderen.
3. Vend ginen om. Hiv stoffet, der hænger under bagdelen helt op til skuldrene.
4. Sæt stoffet fast med nåle på skuldrene, der hvor du gerne vil have syningen.
5. Tjek at stoffet ikke klumper, men har en velfordelt draperet effekt på begge skuldre. Ret evt. til og sæt nålene fast igen, så alt er klar til symaskinen.
6. I den ene side er der en del stof til overs, men i stedet for at klippe det af, så lad det blive som det er, da det skaber en flot draperet effekt, når det falder. Du skal dog sy det sammen, da der ellers vil være kig ind din nøgne hud. Sy skuldrene og den ene side med symaskinen. Jeg valgte ikke at sy kanter, da stoffet var så tyndt, at det ville blive grimt – men det kommer meget an på stoffet. Normalt ville jeg altid sy kanter.
Voila!
You need 3 meters of fabric (viscose or jersey), needles, a sewing machine and a dress form (or a patient friend).
1. Drape the fabric across the dress form and pin it down by the shoulder.
2. Take the other end of the fabric and drape it across the other shoulder.
3. Turn the dress form around and pull the fabric that’s hanging under the behind all the way up to the shoulders.
4. Pin down the fabric on the shoulders where you want to sew the pieces together.
5. Make sure the fabric isn’t clumpy but evenly draped on both shoulders. Make any adjustments necessary and pin everything down again.
6. There’ll be some left over fabric on one side, but leave it like it is instead of cutting it off – it’ll give a great draped effect as it falls. You’ll just have to sew it together to avoid showing skin. Sew the
shoulders and the one side with the sewing machine. I decided not to sew any edges because the fabric was so thin – but it really depends on the fabric. Usually I’d always sew edges.